Monumentális vállalkozás és még nagyobb fejlesztések: A Tolnatej Zrt. története

0
51

A Tolnatej Zrt. Magyarország legnagyobb 100 százalékban magyar tulajdonú félkeménysajt gyártó társasága. A több mint 100 tejtermelővel dolgozó, évente 260 millió liter tejet feldolgozó vállalat az egyik legjelentősebb tejipari cég hazánkban. A közkedvelt Tolle termékcsaládot előállító Tolnatej Zrt. vezérigazgatója, Koller Attila volt a Fejlődik a hazai! rádióadás legutóbbi vendége.

Hazánk legnagyobb tejüzeme

A jelenleg Magyarország egyik legjelentősebb tejipari vállalkozása komoly fejlesztésekbe kezdett az elmúlt években. A legutóbbi 16 milliárd forintos beruházási program végrehajtása után reményeik szerint már nem csak hazánk, de Közép-Kelet-Európa legnagyobb félkeménysajt gyártó társasága lesznek majd. A teljes beruházási keretből másfél milliárd forintot beszállítói fejlesztési programra költöttek, hiszen óriási szükség van a tejtermelés hatékonyságának növelésére Magyarországon.

„Ezeket a koronavírus járvány sújtotta éveket mindenképpen arra kell felhasználnunk, hogy nagyon erős beruházási tevékenységgel növeljük a tejtermelésnek, illetve a tejfeldolgozásnak a hatékonyságát” – mondta Koller Attila.

A Tolnatej Zrt. több mint 100 tejtermelőtől, 10 megyéből vásárolja fel a tejkészleteit, így a kész termékeket 100 százalékban magyar tejből állítják elő. Ez éves szinten 260 millió liter tej feldolgozását jelenti, melybe beletartoznak mind a termelői csoportoktól és szövetkezetektől vásárolt készletek, mind a kistermelőktől és őstermelőktől vásárolt tej is.

Hatékony és fenntartható vállalkozásfejlesztés

Ugyan a Tolnatej Zrt. is érintett volt a koronavírus járvány hatásaiban, mely rendkívül megnehezítette a munkájukat, ennek ellenére is látványosan növekedtek az elmúlt 2 évben. 2019-ben éves szinten 180 millió liter tejet dolgoztak fel, ez mostanra további 80 millió literrel bővült, illetve a bevételük is szinte megduplázódott 2018 óta.

Az általános munkaerőhiány miatt fokozottan automatizálják, robotizálják a gyártósorokat, ezzel is növelve a hatékonyságukat. „Azokat a munkafolyamatokat, amelyeket robotizálni lehet, azokat minél hamarabb meg kell tenni és ezzel kell elérnünk azt, hogy minél nagyobb hozzáadott értéket tudjunk teremteni, valamint minél jobban meg tudjuk fizetni a hazai munkaerőt” – vélekedett Koller Attila.

A vállalkozás fejlesztése során nem csak az üzem hatékonysága volt elsődleges szempont, hanem a fenntartható fejlődés is, így kiemelt figyelmet kapott a Tolnatej Zrt. részéről a környezettudatos csomagolóanyagok használata. A tejesdobozok összetételében már 90 százalék fölötti arányban van jelen a papír, így könnyebben újrahasznosíthatóak a dobozok, emellett pedig egy 2024-től kötelező EU-s irányelv szerint a kupakokat rögzíteni kell majd a dobozokhoz, ami szintén a szelektív hulladékgyűjtést fogja elősegíteni.

Változó fogyasztói szokások

Az utóbbi időben egyre nagyobb teret nyert az egészségtudatosság és ebből adódóan az alacsony zsírtartalmú, „light” termékek, amik a tejiparban is jelentős változásokat hoztak. Azonban a kevesebb zsírtartalmú termékek kevésbé ízletesek, így ezzel párhuzamosan elindult egy ellentétes fogyasztói tendencia is, miszerint a klasszikus termékek iránt is egyre nagyobb a kereslet. A fogyasztói tendenciák tehát kissé kettészakadtak, de a vállalatok igyekeznek minden igényt magyar áruval kielégíteni. Emellett általánosan megfigyelhető a megnövekedett magyar vásárlóerő kapcsán egy piacbővülő hullám, mely az elmúlt hónapokban 5,5 százalékos növekedést hozott a tejtermelésben.

Jövőkép

A Tolnatej Zrt. egyik legnagyobb célkitűzése a folyamatos fejlődés és bővülés mellett a hazai termékek előtérbe hozatala az üzletekben. Erre egy kitűnő példa, hogy néhány éve még 70-80 százalékban külföldi UHT tejek voltak megtalálhatóak a boltok polcain, azóta az áfa csökkentésének köszönhetően sokat tisztult a piac és sikerült kiszorítani a külföldi versenytársak jelentős részét. „A kormány és a Tej Terméktanács is nagyon sokat tett annak érdekében, hogy megforduljon ez a belföldi-külföldi arány” – hangzott el a vezérigazgatótól.

Az UHT tejek mellett még több alaptermék – mint például vaj, trappista sajt – arányán is lehetne változtatni hasonló gazdaságpolitikai eszközökkel, így Koller Attila szerint arra kell törekedni, hogy ezen termékek jelenlétét az üzletekben minél előbb kibővítsék.

Az eredeti cikk a Makronóm honlapján olvasható.