Kutatás: megállíthatatlan az elektromos autók előretörése Amerikában

0
55

Úgy tűnik, az elektromos járművek piacán történ beruházási hullám nem csak az autógyártóknak, hanem a gyári berendezések gyártói számára is óriási nyereséget jelent. A fellendülés számokban is jól mérhető; az amerikai népszámlálási hivatal legfrissebb adatai szerint a tavalyi 361,8 millió dolláros visszaesés után idén júniusban az új megrendelések közel 506 millió dollárra emelkedtek.

Az utóbbi években a befektetőknek hála nagyon megnőtt a kereslet az elektromos

járművek gyártása iránt. Az autógyártók 2019 és 2025 között több mint 37 milliárd dollárt fektetnek be észak-amerikai üzemekbe, 17 új üzemből 15 az Egyesült Államokban épül fel. Ennek pedig több, mint 77 százaléka SUV (Sports Utility Vehicle) vagy EV (Electric Vehicle) projektekre irányul majd.

A rohamosan növekvő kereslet jellemzi az amerikai piacot

A kínai Midea csoport tulajdonában lévő Kuka AG ipari robotokkal és gyártásautomatizálással foglalkozó vállalat megrendelései 2021 első félévében 52 százalékkal, 1,9 milliárd euróra emelkedtek, ami a vállalat történetében a második legmagasabb szint egy 6 hónapos időszakban. Mindez köszönhető az erős észak-amerikai és ázsiai keresletnek. Annyira sok megrendelés érkezett a céghez az utóbbi időszakban, hogy jelenleg nincs kapacitásuk több megrendelést felvenni.

A Kuka elektromos furgonokat épít a General Motors Co számára a michigani üzemében, hogy segítsen kielégíteni a korai keresletet, mielőtt az első számú amerikai autógyártó jövőre lecseréli az Ontario állambeli Ingersoll üzemében lévő berendezéseket. Az autógyártóknak és az akkumulátorgyártó cégeknek sok robotot és egyéb szükséges felszerelést 18 hónappal előre kell megrendelniük, bár az a tapasztalat, hogy az ügyfelek sokkal hamarabb szeretnék megkapni a berendezéseket.

A világjárvány az autógyárókat sem kímélte

Az alkatrészek beszerzése és a késedelmes kiszállítás jelentős problémákat okozott jónéhány autógyártónak. A Rivian amerikai elektromos járműgyártó vállalat esetében több részlegen is gondot okozott a járvány helyzet a létesítményépítéstől kezdve a berendezések telepítésén át a járműalkatrész-ellátásig.

Az autógyártókat globálisan érintette a chiphiány, ami a koronavírus-járvány kitörése miatt következett be. A lezárások következtében az autógyártók leállították a gyártási folyamatokat, ezért a chipeket szállító cégek is lassítottak a gyártáson. Mivel minden olyan vállalat, amely chipeket használ a gyártásban, nagy mennyiségben vásárolt be a chipekből, hogy feltöltsék készleteiket. Ez pedig óriási chiphiányt okozott, mert beszűkült a chip gyártók kapacitása és szinte minden mikrochip legolcsóbb összetevőjének költségeit is felnyomta, növelve a végtermékek árát.

A chiphiány a magyarországi autógyártókat is elérte; először a kecskeméti Mercedes gyárnak egy hónapra le kellett állítania a gyártást a hiány miatt, majd augusztus végén az esztergomi Suzuki-gyár is kéthetes szünetet jelentett be.

A koronavírus következményeként pedig egy másik égető problémával is meg kellett küzdenie a szektornak; a folyamatos munkaerőhiánnyal. Ez pedig komoly gondot jelent a rohamosan növekvő kereslet mellett, azonban a gyártók mégsem sürgetik annyira jelenlegi kapacitásuk bővítését.

Bár ez az utóbbi időszakban történt leépítések és gazdasági válságok után talán érthető, hogy nem mernek kockáztatni és inkább beérik azzal, amelyikük van.

Magyarországnak azonban az utóbbi évben sikerült két jelentős dél-koreai gyártót, a SK Battery Manufacturing Kft. és a Samsung SD, bevonzania az elektromos autók gyártásához szükséges akkumulátorok hazai piacára, amelyre a kormánytól is rekordösszegű támogatást kapnak.