Fókuszban az értékalapú működés: megalakult a Digitális Turizmus Szövetség

0
211
Rasztovits Dávid Budapest 2020.08.27. Fotó: Ficsor Márton

Magyarországról indul küldetésére a világ első digitális iparági ernyőszervezete

Megalakult a nemzetközi viszonylatban is példátlan összágazati együttműködést felmutató missziós szervezet, az egyes turisztikai területeket képviselő szakmai szervezetek elnökletével Magyarországon elsőként létrehozott Digitális Turizmus Szövetség.

A technológiai fejlődéssel versenyképesebb iparági jövőt vizionáló ernyőszervezetben a hazai utazási irodák, a szállodaszektor, a rendezvényszervezés és a vendéglátóipar szereplői prominens érdekképviseleteik vezetői által, valamint az országos és a fővárosi iparkamara vezetőivel, továbbá a digitalizáció, infokommunikáció, a fenntartható utazási élménypiacok tanácsadóinak részvételével képviseltetik magukat.

A pandémia miatt megroppant turisztikai ágazat jelentős veszteségeit legnagyobb arányban elszenvedő szállodaipar, és a százmilliós piacoktól búcsúzó rendezvényszervező szektor prominens képviselői a Covid után megváltozott utazási szokások és piaci körülmények jelenségeit kutatva friss szemléletre váltottak és meglátták a lehetőséget az elkerülhetetlen ágazati fordulatokban, amivel az iparági szereplőknek ablakot nyitottak a több országban bevált innovatív megoldásokból felépült “új turizmus” világára.

Az újraindult, minőségi szemléletre váltó magyarországi turizmus szereplőinek külföldi piacokon is helytálló elképzeléseit a digitalizáció 2020-as évektől látványos robbanásáig több mint húsz közeli és távoli országban tanulmányozott technológiáiról szerzett ismeretekkel vegyítették, hogy fenntartható jövőképet nyerjenek a talpon maradt cégeknek. Az elkötelezett innovátorok az általuk irányított szakmai szervezetek, a kamarák és a döntéshozók bevonásával vállal-ják a nem csekély horderejű missziós küldetést a turizmusban.

Eszerint az ország egyes vendégfogadó területeinek hatékony összefogásával átvezetik az ágazati szereplőket a veszteségekkel és tanulságokkal teli járványos időszakból a post Covid új turizmus világába, ahol a fizikai téren túl a virtuális, digitalizált felületeken ugrásszerűen megnőtt az utazások globális élménykínálata.

Historikusan meghatározó, hogy kezdettől a csúcsra szegezik figyelmüket a turizmusgazdaság képviselői, akik hónapokig tartó áldozatos munkával megalapították és 2021. májusában a Fővárosi Cégbíróságon bejegyeztették a teljes hazai turizmust transzparensen képviselő, szakmai szervezetek vezetőinek elnökségével bejegyzett Digitális Turizmus Szövetséget (DTSZ).

Az országosan több tízezer vállalkozást tagként elérő, tevékenységében határokon átívelő ernyőszervezet aktív szerepet vállaló elnökségében az utazási irodák, a szállodák, a rendezvényszervező szektor és a vendéglátóipar képviselteti magát, továbbá az országos és a fővárosi iparkamara szakértői, valamint a digitalizáció és a fenntartható élménypiacok tanácsadói. Az elnökség munkáját megtisztelő és példamutató szakértelmével a Neumann Társaság elnöke, a Vodafone tiszteletbeli elnöke, dr. Beck György támogatja.

Alapítók:

Rasztovits Dávid (Digitális Turizmus Zrt., alapító-vezérigazgató)
Flesch Tamás (MSZÉSZ elnök, Continental Group tulajdonos, ügyvezető)
Ganczer Gábor(MARESZ elnök, Hungexpo elnök)

Az elnökség tagjai:

Elnök: Rasztovits Dávid (Digitális Turizmus Zrt., alapító-vezérigazgató)
Dr. Beck György (Vodafone tiszteletbeli elnök, Neumann Társaság elnök)
Molnár Judit (Magyar Utazási Irodák Szövetsége elnök, OTP Travel ügyvezető)
Berkes Gyula (Biarritz étterem tulajdonos, Magyar Vendéglátók Ipartestülete alelnök)
Czimbalmos Levente (Magyar Kereskedelmi és Iparkamara – Modern Vállalkozások Programja szakmai vezető, MKIK Digitalizációs Kollégiumiának titkára)
Kovács Balázs (a bécsi GD Consulting turisztikai tanácsadó iroda vezetője, MTÜ korábbi ausztriai képviseletének vezetője)
Müller Péter (Special Effects International – Director of Possibilities)
Flesch Tamás (Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elnök, Continental Group tulajdonos-ügyvezető)
Ganczer Gábor (Magyar Rendezvényszervezők Szövetsége elnök, Hungexpo-vezérigazgató, Accent Hotels Management Kft. tulajdonos)
Zsabka Zsolt (Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, általános alelnök)

A Digitális Turizmus Szövetség (DTSZ) missziója és feladatai

A digitalizáció és a diszruptív megoldások sosem voltak még annyira fontosak egy gazdasági szervezet életében, mint az a pandémia következtében várható a következő időszakban. Egy megfelelően átgondolt, a fogyasztói szokásokhoz igazított digitális ökoszisztéma minden vállalkozás számára elengedhetetlen fontossággal bír. Csökkenő operatív költségeket és versenyelőnyt jelenthet a kevésbé fejlett informatikai háttérrel rendelkező versenytársakkal szemben.

A turizmus jövője alapvetően függ a digitalizáció térnyerésétől. Mind nemzetközi, mind pedig hazai szinten a turisztikai szektorban működő gazdasági szervezetek és szereplők fejlődése felgyorsítható, optimalizálható és mérhetővé válik a megfelelő digitális ökoszisztéma kiépítése által. A digitális forradalom lezárult, átléptünk egy digitális korszakba mely igényli a megfelelő digitális kompetenciák és infrastruktúra kiépítését.

Miután digitális turizmusról beszélünk, fontos meghatározni a pontos jelentését a fogalomnak: ahol digitális turizmusról beszélünk ott kreatív és korszerű infokommunikációs/digitális megoldásokkal támogatott, innovatív turizmusról beszélünk. Szervezettebb, tervezhetőbb és hatékonyabb működésről, kényelmesebben elérhető, élvezhetőbb, magasabb minőségű látogatói élményről, újszerű, értéknövelt szolgáltatásokról.

A turizmus jelentősége a világgazdaságban megkérdőjelezhetetlen, több mint 10 százalékát adja a globális GDP-nek, nagyságrendileg 292 millió munkahelyet teremt a világpiacon. Mára drasztikusan felgyorsult a technológiai fejlődés, sok esetben az eddig humán erőforrást igénylő folyamatokat a mesterséges intelligencia és a robotika alapú technológiák váltották fel. Az utazók megváltozott szokásai, a foglalási és logisztikai rendszerek automatizálása, a Big Data és IoT alapú adatgyűjtés, a digitális pénzügyi megoldások elterjedése, a diszkont légitársaságok és a fenntartható turizmus térnyerése tartoznak többek között azon indikátorok közé, melyek alapvető motivációt adtak a magyar turisztikai felsővezetőknek.

Rasztovits Dávid, a Digitális Turizmus Szövetség elnöke az alapítás bejelentése kapcsán elmondta:

hazánkban az összes nemzetgazdasági iparág közül a turizmus digitális érettsége a legalacsonyabb, ami a cégeket szakadékkal tartja távol a nagyobb arányú termeléstől, bár már a digitális forradalom kezdetekor megtörténtek az első lépések a fejlesztési és stratégiai irányok újragondolására.

„Az integritás és átjárhatóság megteremtése a kapcsolódó gazdasági szektorokkal komoly kihívás elé állítja a turizmust, mivel már olyan jelentős változások vannak, amelyeket csak automatizált és digitális, utóbbin belül is a felhő alapú technológiák képesek nyomon követni, feldolgozni. Nemzeti értékeink bemutatása a globális piacokon már nem az elavultnak tekinthető offline felületeken érvényesülhet, hanem a versenyképes kínálat a valós időben, minden internet hozzáféréssel rendelkező ember számára kizárólag digitális alapokon képzelhető el” – közölte Rasztovits Dávid, aki szerint szemben a költségesebb és utóbb már nem változtatható megoldásokkal az offline felületeken, a digitális technológiák olyan integrált, mérhető módszereket adnak, amelyek alkalmasak a helyzet adta gyors változtatásra, és egy jól átgondolt rendszerben költséghatékonyabb lehetőséget jelentenek.

A Digitális Turizmus Szövetség az informatika és infokommunikáció, valamint a turizmus-vendéglátás iparágak metszéspontján jött létre, megalkotva a két szektort átfogó teljes adatbázist és szervezeti halmazt. Ez alapján a statisztikák szerinti több mint 62 ezer céget az információ és kommunikáció területéről, csaknem 73 ezret pedig a turizmus, vendéglátás világából érhet el tagként a szervezet.

A turizmus szektorban 75 százalékkal nőtt az előző öt évben az online tranzakciók száma, amivel élen jár világszinten is. Amennyiben tudni szeretnénk hova érdemes utazni, hogyan lehet eljutni odáig, mik a legjobb szállás és szolgáltatóhelyek és ezek milyen költségeket jelentenek számunkra, vagy az időjárástól függően szerveznénk az utazásunkat, akkor érdemes olyan weboldalakon keresztül tájékozódni, ahol friss és hiteles információkat találunk.

Az utóbbi években a hipercsatlakozott világ a szektor robbanásszerű növekedésének és a technológia fejlődésének köszönhetően megjelenő új információ megosztási lehetőségek és csatornák előidézték az online turisztikával foglalkozó weboldalak számának szignifikáns növekedését, egy-egy blognak és egyszerűbb oldalnak indult vállalkozás véleményformáló szereplővé, piacalakító szervezetté tudta kinőni magát.

Egy eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlen a varázslattól.

Arthur Charles Clarke

A digitális turizmus ökoszisztémáinak fenntartható megteremtéséhez az alábbi területeken kell kialakítani az együttműködés platformjait:

• infokommunikáció és a szűkebben értelmezett informatika;
• pénzügyi technológiák;
• közösségi gazdaság;
• közlekedés ipar;
• egészségügy;
• mezőgazdaság;
• környezetvédelem;
• kulturális szektor;
• örökségvédelem;
• vendéglátóipar;
• város és vidékfejlesztés.

Az említett szektorok mind közvetlen, mind közvetett szempontból hozzájárulnak a hazai idegenforgalom igényeinek kiszolgálásához. A szektorok közötti fejlettségbeli különbségek és a nem összeegyeztetett fejlesztési stratégiák nagy kihívás elé állítják a turizmusban dolgozó szakembereket. Az említett tényezők befolyásoló hatással bírnak és jelentős mértékben lassíthatják a turizmus fejlődését, a kiegészítő és kiszolgáló szektorok lemaradása negatív irányú multiplikátor hatással bírhat a turizmus fejlődésére.

A DTSZ programja

Célunk, hogy az informatikai és infokommunikációs ágazatok, valamint a turizmus iparágak szereplőit, a szakmai szervezeteket és a döntéshozó steakholdereket közelítsük egymáshoz, és egyfajta híd szerepkört betöltve szinergiákat alakítsunk ki közöttük

– magyarázta a Digitális Turizmus Szövetség elnöke.

„Feladatunk, hogy a digitális kompetenciahiány okozta űrt a piacon azonnal használható, könnyen bevezethető megoldásokkal csökkentsük és meghatározzuk a lemaradás okát. Már megkezdődött a folyamat, amelynek eredményeképpen teljesen átfogó képet alkotunk az érintett területekről, ez alapján pedig meghatározzuk a cselekvési akciótervet. Emellett meg kell teremtenünk a piaci szereplőknek szóló megfelelő tájékoztatási és képzési rendszereket, és az edukáció fontossága kiemelt jelentőséget kap, főleg a generációs különbségek miatt, amelyek egyre inkább mutatkoznak a vállalkozói szférában” – sorolta a feladatokat a DTSZ elnöke, megjegyezve, hogy a kkv-knak elérhetővé kellene tenni olyan egyedi hazai és uniós forrásokat a digitális fejlettség élénkítésére is, mellyel gyorsabban tudják eszközölni a szükséges fejlesztéseket.

A szövetség missziója pedig az, hogy a hosszú távú fejlesztési célok érdekében létrehozzák Magyarország és Budapest jó nemzetközi gyakorlatokra és innovatív megoldásokra alapuló digitális turisztikai ökoszisztémáját, ehhez szervezett keretek közé terelik a szakmai szervezetek közötti együttműködést, de törekednek a regionális desztinációk felzárkóztatására is.

„Minden Magyarországon és a határokon túli magyar lakta területeken működő gazdasági és szakmai szervezet tagunkká válhat. Értékalapú működés és kimutatható eredmények – ez a filozófia fogja jellemezni az operatív munkát a Digitális Turizmus Szövetségnél” – jelezte Rasztovits Dávid, aki személyes gondolatokat is fűzött az alapítás bejelentéséhez.

„Küldetésemnek érzem, hogy a modern technológiákban és a digitalizációban rejlő lehetőségek által egy élhetőbb és fenntarthatóbb jövő megteremtésében legyen szerepem. Ki előbb, ki utóbb jön rá, érzi meg, miben lehet önazonos, s bár a fiatalabb generációhoz tartozom, legnagyobb szakmai eredményemnek tartom, hogy Magyarország legkiemelkedőbb turisztikai és digitális szakértői alkotják a szövetség elnökségét, akik bizalmat szavaztak nekem” – fogalmazott a sajtóbejelentésben.

Eszközök a térben

A Digitális Turizmus Szövetség által kialakított módszertanok minél egyszerűbb és közérthetőbb bemutatása, megfogalmazása is fontos célkitűzés, ehhez különféle eszközöket alkalmaznak.

Digitális Turizmus Index

A piaci szereplők digitális érettségét bemutató reprezentatív index szám, mely egy átfogó digitális audit után kerül meghatározásra saját módszertan alapján.

Digitális Turizmus Kódex

A modernizációs folyamatokat bemutató, a globális piaci trendeket, aktuális technológiákat és piaci dinamikákat összefoglaló tanulmány, mely sorvezetőként használható minden mikro kis és középvállalkozás számára, valamint megfelelő rálátást biztos a szektor szereplőinek a világban aktuálisan zajló eseményekre a digitális és technológia alapú turizmus vonatkozásaiban.

Digitális Turizmus Summit

Nemzetközi techshow, Amerikából és Ázsiából érkező előadókkal. Minden amit a digitális turizmus aktualitásairól tudni érdemes. Innovációk, diszruptív megoldások, unikornisok, globális szakmai steakholderek és a CEE régió krémje.

Turizmusallas.hu

Online munkaerőpiac tér, mely a szakképzett munkaerő visszaáramlását és a turizmus utánpótlásának piaci elhelyezkedését hivatott támogatni.

Az elnökségi tagok, alapítók és gondolataik:

Molnár Judit (Magyar Utazási Irodák Szövetsége elnök, OTP Travel ügyvezető)

„A technológiai környezet elmúlt években történt változásai megmutatták, hogy az utazási irodai szektorban is elengedhetetlen a továbbfejlődés a digitalizáció terén, hogy a vállalkozások ne kerüljenek behozhatatlan versenyhátrányba. Elsődleges az infrastruktúra és a munkatársak digitális tudásának fejlesztése, ezért kiemelt fontossággal bír a Digitális Turizmus Szövetség tevékenysége.”

Berkes Gyula (Biarritz étterem tulajdonos, Magyar Vendéglátók Ipartestülete alelnök)

„A turizmus-vendéglátásnak, mint a hazai tradíciókat ápoló, de az innovációra is kezdetektől nyitott szektornak kiemelten fontos a belföldi fogyasztók és a külföldi turisták elégedettsége. Meggyőződésem, hogy minden esetben a vendég az első. A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia célkitűzési mentén szándékunk a mai igényekre válaszoló, korszerű gasztronómiai, utazási élményeket kínáló termékek, szolgáltatások megalkotása és fejlesztése, melyek megkövetelik az ágazati szereplők összefogását.”

Czimbalmos Levente (Magyar Kereskedelmi és Iparkamara – Modern Vállalkozások Programja szakmai vezető, MKIK Digitalizációs Kollégiumiának titkára)

„Több olyan stratégiai ágazat akad, ahol nagy szükség van a digitalizációra, de kevés olyan, ahol ennyire szembetűnő a lemaradás. Nem is feltétlenül annak mértéke miatt, hanem, mert ebben a szakmában semmit sem lehet elrejteni, itt minden a közönségkapcsolatokról szól. Magyarország lenyűgöző: páratlan a természeti és épített környezet, erősek a fundamentumok, és a lehetőségeink tárháza elképesztően gazdag. Minden adott a minőségi turisztikai élményhez, de bőven akadnak még kiaknázatlan tartalékok. Bízom abban, hogy közösen tehetjük versenyképesebbé, fejlettebbé, jobbá az ágazatot. Hisz mindenhol jó, de legjobb itthon.”

Kovács Balázs (a bécsi székhelyű GD Consulting tanácsadó iroda vezetője, a Magyar Turisztikai Ügynökség korábbi ausztriai képviseletének vezetője)

„Örömmel fogadtam el a felkérést, mert hiszek benne, hogy a jövő turizmusa, az „újturizmus” világa a teljesítményről és a hálózatokról szól. Azok lesznek sikeresek, akik folyamatosan magas minőséget nyújtó teljesítményük mellett képesek munkájukat hálózatokba szervezni, a hálózatokból erőt, információt meríteni, azokban a szövetségeseket megtalálni. Mivel a digitalizáció a hálózatosodás hajtóereje a recept egyértelmű: a turizmus hálózatát a digitális térben is egyre sűrűbbre kell szőni. Hiszek abban, hogy a trendeknek megfelelően a turizmus digitális szövetének kiépítésével a V4 és C5 ország-csoportokkal leírható közép-európai régió, benne Magyarországgal a jövő turisztikai siker-desztinációjává, egyfajta minőségi élménytérré válhat. A széljárás ehhez most kedvező, a Digitális Turizmus Szövetség tagsága komoly tapasztalattal és elszántsággal rendelkezik, úgyhogy nem maradt más hátra, mint vitorlákat felhúzni, s céljainkat közösen megvalósítani.”

Müller Péter (Special Effects International – Director of Possibilities)

„Adj és támogass. Alapelveim közül ez a pont az, ami miatt részt kívánok venni a Digitális Turizmus Szövetség tevékenységében. Hiszek abban, hogy tudásommal és munkámmal segítségére lehetek a Szövetségnek és a tagoknak abban, hogy Magyarországon a turizmus és annak szereplői a digitalizáció segítségével növekedjenek, fejlődjenek és minél inkább versenyképesek legyenek.”

Flesch Tamás (Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elnök, Continental Group tulajdonos-ügyvezető)

„Mindig szerettem volna tudni, hogy miként alakul a jövőnk. A Digitális Turizmus Szövetség megalapítása azonban már nem a jövőnk, de a jelenünk is. Nagy örömömre szolgál, hogy alapító lehetek és mindent meg fogok tenni, hogy legalább közel annyit tudjak segíteni ebben a munkában, mint amennyit ettől a páratlan szakmai összefogástól kapni fogok.”

Ganczer Gábor (Magyar Rendezvényszervezők Szövetsége elnök, Hungexpo-vezérigazgató, Accent Hotels Management Kft. tulajdonos)

„Örömmel tettem eleget a felkérésnek, szükség volt már ezen a téren a közös gondolkodásra, tapasztalatcserére. A kezdeményezés hiánypótló a magyar piacon, bár régóta tudjuk, hogy ez a jövő, a pandémiás időszak csak még jobban rávilágított, hogy a digitalizáció a turizmusban elkerülhetetlen. Egy olyan iparágban, mint a turizmus vagy a rendezvényszervezés fontos az innováció, az új technológiák, a digitális megoldások, az adatvezérelt marketing. A szövetség működésének kulcsát abban látom, hogy leköveti és kommunikálja a folyamatosan megújuló trendeket, ezzel is segítve a szakma fejlődését.”

Zsabka Zsolt (Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, általános alelnök)

„Az iparági szereplők digitális szempontú fejlesztése és felzárkóztatása, a fenntartható üzleti működés kialakításának támogatása, valamint a fiatal vállalkozók lehetőségeinek és működésük alapjainak megteremtése kiemelt feladatunknak számít, ezért is tartom fontosnak a két szektor metszéspontján létrejövő üzleti közösség által létrehozható értékek kiaknázását. A szövetség tevékenysége nagyban hozzájárulhat a szakmai és kamarai szervezetek adatalapú tervezési folyamataihoz, így értéket teremtve a vállalkozók és munkavállalóik számára.”

Rasztovits Dávid (Digitális Turizmus Zrt., alapító-vezérigazgató)

„A digitális turizmus széleskörű bemutatása és az infrastruktúra fejlesztése, az evangelizáció és edukáció kiemelt fontossággal történő kezelése, a támogató IKT megoldások fejlesztése vonatkozásában megvalósítható lépések aránylag rövid idő alatt végrehajthatóak, melyek között gyorsan, alacsony beruházási igény mellett megvalósítható, quick win projektek is életre hívhatók. A szövetségben betöltött szerepemmel a megjelölt célok elérését igyekszem legjobb tudásommal támogatni.”

Dr. Beck György (a Vodafone korábbi elnök-vezérigazgatója, Neumann Társaság elnök)

„A digitális írástudás és kompetenciák fejlesztése talán soha nem volt annyira fontos, mint az előttünk álló időszakban. A világjárvány megmutatta, hogy a digitalizációban rejlő kiaknázatlan lehetőségek kihasználásával, valamint a munkavállalók digitális kompetenciáinak fejlesztésével, a kis és középvállalkozások és multi cégek megelőzhetik versenytársaikat, fenntarthatóbbá és válságállóbbá válhatnak. A szövetség megalakulásával, a két szektor közötti távolságot csökkenteni, a turizmus digitális érettségét pedig emelni tudjuk.”