A világ első repülő versenyautója már készül az első bajnokságára

0
175

Június közepén az Alauda történelmet írt, ugyanis végrehajtotta az első repüléseket az Airspeeder Mk3-mal, ami az első elektromos repülő versenyautó.

A szénszálas kompozitból épített jármű 100 kilogramm és 130 lőerő a teljesítménye, amivel 120 kilométer/órás sebesség elérésére képes. Ezzel az Alauda egy rendkívül exkluzív társaságban foglalhat helyet, az autóipar és a repülés olyan úttörői között, mint Enzo Ferrari, Karl Benz, John Alcock vagy Arthur Brown.

Óriási hangsúlyt fektetnek a biztonságra

A történelminek számító első repüléseket a dél-ausztrál sivatagokban hajtották végre, az Ausztráliai Polgári Repülésbiztonsági Hatóság (CASA) felügyeletével. A teljes fejlesztési folyamat során együttműködött az Alauda csapata a repülési hatósággal annak érdekében, hogy minden szükséges eljárás megfeleljen a szigorú biztonsági protokolloknak. A sikeres repülések azt is jelentik, hogy már 2021-ben elindítják az Airspeeder bajnokságot, ahol a vezető nélküli elektromos repülő autók pilótái három futamban mérhetik össze tudásukat. A nemzetközi futamok pontos helyszínét, az ígéretek szerint, hamarosan közzé teszik.

Jövőre már a pilóták is beülhetnek

Ezeken a versenyeken a pilóták elitje vesz részt, akiknek van valamilyen autósport vagy eSport háttere, de egyelőre csak távirányítással vezérlik a repülő autókat. A tervek szerint 2022-ben indulhat el az első olyan versenysorozat, melyben már a járműben ülve mérhetik össze a tudásukat a pilóták. A közönség digitális közvetítéseken keresztül kísérheti figyelemmel a versenyeket és a jármű újdonságokat, melyek egyébként nagyobb tolóerő-tömeg aránnyal rendelkeznek, mint az F15-ös vadászgépek.

Hatalmas lehetőségek vannak a technológiában

Ezek a versenyek bizonyára jelentősen meggyorsítják a pilóta nélkül, helyből fel- és leszálló légijárművek (eVTOL) megjelenését. Technológiája már hatékony megoldásokat kínál a légi logisztikában és a távoli orvosi ellátás területén, valamint jelentős mértékben hozzájárulhat a városi levegő tisztaságához, amennyiben légitaxiként alkalmazzák. A komoly potenciál miatt a Morgan Stanley 2040-re 1000 milliárd dollár nyereséget jósol az ágazatnak.

Az Alauda azáltal, hogy létrehozta a világ első versenysorozatát az elektromos repülő autók számára, vezető szerepet tölt be a jelenleg folyamatban lévő mobilitási forradalomban. Mindezt ráadásul úgy, hogy közben kiemelkedő figyelmet fordít az eVTOL szállítás növekedését megalapozó technológiák fejlesztésére.

A világ bármely pontján nézhetjük majd

Az Exa az Airspeeder első versenysorozata, ahol csapatonként legfeljebb négy pár pilóta versenyezhet, 2021-ben három különböző, a hagyományos motorsport számára elérhetetlen helyszínen. Szintén különlegesség, hogy digitális platformon lesz elérhető a közvetítés, mely kielégíti a közönség legújabb igényeit is, így igazi élményt nyújt majd a streamelésben szocializálódott generáció számára is. A versenyek alatt lehetőség lesz például kapcsolatba lépni és beszélgetni közvetlenül a tartalomgyártókkal.

Hamarosan ki is hirdetik az előszezont, amely során belső gyorsulási versenyeken mérheti össze tudását két-két csapat. Ezek az utolsó tesztesemények fontos technikai és stratégiai próbaként szolgálnak, mielőtt külsős csapatokat is meghívnának a bajnokságba, hogy azok összemérjék képességeiket a sportág megalkotóival.

Mindent megtesznek az izgalomért

A távvezérlést végző magasan képzett pilóták olyan szimulátoros környezetben foglalnak helyet a verseny alatt, amely nagyon hasonló az Mk3 pilótafülkéjéhez, mind a környezet dinamikája, mind az ergonómia tekintetében. Ezért a versenyzők tulajdonképpen pontosan úgy irányítják a járművet, mintha a pilótafülkében ülnének. Minden egyes Alauda Mk3 azonos specifikációval lesz elérhető a csapatok számára, vagyis csak a pilóták egyéni képességei és a csapat által kidolgozott stratégia fogja meghatározni, hogy ki lesz a verseny győztese. Ezáltal biztosított, hogy olyan szoros és izgalmas versenyeket láthatunk majd, mint a hagyományos motorsportok esetében.

Idén sem lesznek teljesen üresek a repülő autók

A repülések során az Mk3 pilótafülkéjében robot avatárok (másnéven The Aviators) fognak utazni. Ezeket úgy tervezték, hogy pontosan reprezentálják az emberi pilótákat. Így a mérnökök rendkívül fontos adatokat és információkat gyűjthetnek a nagy sebességű versenyzés, a gyors kanyarodás, valamint a gyorsulás és lassulás emberi szervezetre gyakorolt hatásairól. Ezzel azt is szeretnék elősegíteni, hogy 2022-ben már biztonságosan rendezhessenek olyan versenyeket, melyek során már valódi emberi pilóták irányítják a repülő autókat.

Az eSportolóknak is tökéletes lehetőség

A folytatásban az EXA lesz a terepe a pilótákkal repülő Airspeeder versenyeknek is, ami tökéletes lehetőség lesz a pilóták képességeinek fejlesztésére. Az Airspeeder egyébként egyaránt vonzó lehet különböző területekről érkező versenyzők számára. Ilyen például az eSport, mivel a szimulátorok segítségével lehetősége van a pilótáknak bárhol a világon elsajátítani az Airspeeder irányítását, megtapasztalni a dinamikáját, és természetesen tréningezni is kiválóan tudnak ilyen módon a versenyek megrendezéséig.

Kerékcsere helyett

Minden versenyen lesznek rövid box kiállások is, hogy még izgalmasabb legyen a futam, és még inkább hasonlítson a hagyományos motorsport versenyekhez. Ennek megkönnyítése érdekében az Alauda mérnökei, akik egyébként nem kevésbé jelentős cégektől érkeztek, mint a Boeing, a Jaguár, a McLaren vagy a Rolls-Royce, kifejlesztettek egy innovatív rendszert, mely lehetővé teszi az akkumulátorok gyors cseréjét. A kiállások várható ideje megegyezik a földi motorsportoknál megszokott 20 másodperccel, ami a jövőben várhatóan még tovább fog csökkenni.

Az Alauda nagyon elégedett

Matt Pearson, az Airspeeder és az Alauda alapítója rendkívül büszke arra, hogy sikerült történelmet írniuk a világ első repülő autójának megalkotásával, és külön büszke rá, hogy övék az első versenysorozat is ebben a kategóriában. Szerinte az EXA, korábban csak sci-fi jelenetekben látható járművei, a jövő ígéretét hordozzák magukban. Véleménye szerint a most születő sport újra fogja definiálni az ember és a gépek közti együttműködést.

Az eredeti cikk a Makronóm oldalán olvasható.