Angliából az Újvilágba tartó hajóút kezdetének 400. évfordulóján a Mayflower autonóm, napenergiával működő tengeri kutatóhajó elindul, hogy az óceánra vonatkozó környezeti adatok gyűjtsön.
Nagyjából két éve készül a Mayflower Autonomous Ship Devonban (Egyesült Királyság). Az Atlanti-óceán átkelését megelőzően fél éven keresztül tengeri útvonalakon tesztelik a hajót.
A kapitányát helyét egy mesterséges intelligencián alapuló navigációs rendszer veszi át, amit a MarineAI fejlesztett ki és az IBM technológiáján alapul. Ez az “AI kapitány” kezeli a fedélzeti radart, a GPS-t, az AIS-t, a hajózási térképeket, a mélységmérőt és a The Weather Company időjárási adatait.
“A Mayflower Autonomous Ship képes ellenőrizni a horizontot az esetleges veszélyek szempontjából, megalapozott döntéseket hozni és az élő adatok összevonása alapján megváltoztatni a menetirányt.” – mondta Andy Stanford-Clark az IBM-től. Hozzátette: “Ez a kis hajó képes arra, hogy a legnehezebb körülmények között is folyamatosan haladjon.”
Az önjáró trimarán 15 méter hosszú, 6,2 méter széles, a súlya pedig alig 4535 kilogram, ami az eredeti Mayflower súlyának körülbelül a fele. A projekt az IBM és a nonprofit vállalat, ProMare (a tudományos tanulmányokat koordinálja), valamint a további partnerek világméretű konzorciumával – köztük a Thales, az Nvidia, a Plymouthi Egyetem és az Aluship – együttműködésével jött létre.
Navigációs rendszerét GNSS, IMU-k, radar, SATCOM, AIS és egy meteorológiai állomás alkotják. Hat AI kamera, több mint 30 beépített érzékelő, négy (vagy több) Intel-alapú számítógép, valamint további négy (vagy több) egyedi rendszer, hat Jetson AGX Xavier modul, két Jetson Xavier NX modul és IBM Power Systems.
A Mayflower napenergiát használ hibrid elektromos meghajtású rendszereréhez és a 20kW-os állandó mágnese motorhoz, amivel a jelentések szerint a hajó eléri a 10 csomós (18,5 km/H) maximális sebességet.
Az autonóm kutatóhajó mellett az IBM és a ProMare bejelentette az MAS400 portált is, amely valós idejű frissítések által informál a hajó tartózkodási helyéről, a környezeti viszonyokról és a kutatási eredményekről.
Szintén az IBM Watson Assistant technológiáját használja az online portálon található Artie nevű chatbot, ami a látogatókat ad információkat a hajóval kapcsolatos kérdésekben.
“A MAS400.com az egyik legfejlettebb óceáni missziós internetes portál, amelyet valaha építettek” – mondta Fredrik Soreide, a projekt tudományos igazgatója. “Az óceán védelme attól függ, hogy képesek vagyunk-e bevonni a nyilvánosságot az egészséget érintő fontos kérdésekbe. Ezt a MAS400 portált pontosan erre tervezték.”