A digitális eszközök korában, e technológiákat használva jobb a tanulás. A virtuális valóság (VR) a fejlődés természetes következő lépcsőjének tűnik. A tanulás mellett a diák részvételét is markánsabbá teszi, megváltoztatja a tananyagot, a szimulált közegben történő alámerülés pedig nagyobb motivációt ad, érthetőbbé válik a lecke, miközben az információfeldolgozás kevesebb kognitív terheléssel jár.

Amikor egy diák olvas valamiről, át is akarja élni azt. A VR-rel nincsenek korlátok, bármely világ leírható, bármely könyv illusztrálható vele. A diák felfedezheti, jobban megismerheti a témát, és az összefüggéseket is látja. A jelenlét-érzéssel minden átélhetővé válik.

Közismert, hogy úgy tanulunk a legjobban, ha közben csináljuk is azt. A modern oktatásban sajnos ritkán történik így, általában utasításokat olvasunk helyette. A VR-ben viszont kivitelezhetjük az utasításokat, passzív olvasás helyett aktívan cselekszünk. Érzelmileg is jobban átéljük, könnyebben fogunk emlékezni rá.

A VR azonban nemcsak tartalomfogyasztásra, hanem tartalom-előállításra is remek platform, növeli a kreativitást. Sokan eleve vizuális alkatok, őket hatványozottan segíti, olvasás helyett látják, és így jobban megértik a dolgokat.

A technológia az oktatás szinte minden területén alkalmazható. Például földrajzban, történelemben és irodalomban a tér és az idő mélyen immerzív élményét nyújtja – a bolygó szinte összes pontját meglátogathatjuk, ami nagyon nem ugyanaz, mintha csak olvasunk róluk. A Google Expedíciók ilyen app, VR-panorámákból és a Kínai Nagyfaltól kezdve a Marsig, mindenféle utazásokból áll össze. A világon többszáz iskolában kipróbált pilotprojekt nagyon sikeresnek bizonyult.

Az appoknak lényegében a következő tulajdonságokkal kell rendelkezniük: immerzív élmény, könnyű használat, jelentéssel teli közeg, alkalmazhatóság, mérhetőség.

 

A pandémia sokak figyelmét felhívta arra, hogy a digitális oktatás milyen kihívásokkal jár és milyen sokféle módon változtatja meg a társadalmat. A Neumann Társaság a digitális világ GPS-eként kívánja segíteni a tájékozódást. Jelen cikkünk egy részlet a Neumann Társaság legfrissebb, tematikus, oktatási Hírmagazinjából: https://njszt.hu/hu/newsletter/magazine