Pihentető alvás okoseszközeink segítségével – I. rész

0
102

Gyakran érezzük magunkat fáradtnak, kimerültnek, mert nem alszunk eleget vagy a minősége nem megfelelő?

A CDC becslése szerint az amerikai felnőttek több mint egyharmada nem alszik eleget. Viszont a válaszadók 60 százaléka már foglalkozik a problémával és megpróbálja jobban megérteni az alvási szokásait.

Számos tudós gondolja úgy, hogy a tech eszközeink felborítják alvási mintáinkat. Az éjszakába nyúló tévénézés, az Instagram és Facebook görgetés nem igazán tesz jót a szervezetünknek.

De más szemszögből megközelítve a technológiát, ha jól használjuk, ideális alvási feltételek alakíthatunk ki.

Halvány fények sötétedés után

Az alváshiány egyik fő oka a túlzott kék fény jelenléte, amelyet a folyamatosan használt képernyők bocsátanak ki – a telefon, a számítógép, a tabletta vagy akár a TV. Ez a kék fény az agyunkra hat, azt az érzést keltve, hogy még mindig nappal van. Ez idővel elkerülhetetlenül befolyásolja a cirkadián ritmusunkat1.

A kék fényszűrők, mint a Night Shift vagy f.lux, ütemezése segíthet a szemünk által látott – naplemente utáni – kék fény mennyiségének csökkentésében.

Ha intelligens izzók vannak a házában, akkor ugyanezt megtehetjük. Napnyugta után próbáljuk minimalizálni a készülékek képernyőfényét és lehetőség szerint állítsuk erős fehér fényről melegebb tónusúra a lámpákat is.

Próbáljuk meg pihentetni a szemünk

Legyen szó akár YouTube-videókról, akár játékokról, gyakran nézzük digitális eszközeinket és televízióinkat a késő esti órákban is. Hagyjuk el ezt a rutint és inkább hallgassunk hangoskönyveket, podcast-eket. Az egyre szélesebb körben elterjedő digitális asszisztensekkel, mint az Alexa (Amazon) vagy a Google Home, már játszani is lehet, akár kalandjátékot vagy egy jó Blackjack-et.

Ezekkel az eszközökkel a nyugtató hangokat is lejátszhatunk. A ”fehér zajoknak” kifejezetten jótékony hatásai vannak. A Google Home és az Alexa hangszórók képesek mindenféle természeti, városi vagy más pihentető hang lejátszására. Csak ki kell választani, hogy mire vágyunk. Sőt az alvásidőzítő paranccsal be tudjuk állítani, hogy mikor álljon meg az eszköz.

Száműzzük a telefont a hálószobából

Sokan az ágyunkra vagy nagyon közel ahhoz tesszük telefonunkat és mindenféle beállított ébresztőhangokra ébredünk, sőt felriadunk, ha értesítést kapunk és akár az éjszaka közepén is megnézzük azt. Valljuk be ez nem túl egészséges! Ha van lehetőségünk okos hangvezérlőt vásárolni, még a fent említett lehetőségeken kívül is képes segíteni alvással kapcsolatos problémáinkon. Kipróbálhatjuk a fényriasztást a hang helyett, amely sokak számára kellemesebb ébredést eredményezhet. De kellhetünk a kedvenc dalunkra, lejátszási listánkra vagy kedvenc hírműsorunkra.

Forrás: cnet.com

1: A szervezet cirkadián ritmusának (élettani napszaki ritmusának) nevezzük azokat a biológiai folyamatokat, melyek szabályos napszaki ritmus szerint ismétlődnek. Ezek a folyamatok általában egy nap köré rendeződnek, és minden egyes nap újra kezdődnek. Erre utal a cirkadián kifejezés is, mely a latin circa (körül, megközelítőleg) és a diem (nap) szavakból tevődik össze.

Részletek: https://www.webbeteg.hu/cikkek/depresszio/13705/a-cirkadian-ritmus-jelentese